Saara Lång Maalaisjärki tallella

Metropolihallinto tulee kuopata lähtökuoppiinsa

Kataisen-Stubbin Wannabe-kosmopoliittihallituksen viimeiseksi kukkaseksi jäänee lakiluonnos metropolihallinnosta. Metropolialueen ajatuksena oli edistää alueen maankäyttöä sekä ratkaista asumisen ja liikenteen ongelmia. Lakiluonnos on kuitenkin saanut melkoista arvostelua osakseen ja aikakin saattaa loppua kesken. Vaikka valtiovarainministeriö ehtisi antaa lakiesityksen vielä tämän hallituskauden aikana, eduskunnalle jäisi vain muutama viikko aikaa käsitellä se.

Tavallisella maalaisjärjellä ajateltuna metropolihallinnon lätkäiseminen Etelä-Suomen kuntien ylle ennen kuin sote-ratkaisusta on mitään vihiä, tuntuu vähintäänkin erikoiselta. Myös kuntien antamissa lausunnoissa esitystä kritisoidaan. Lakiesitys tuomitaan sekavaksi ja monimutkaiseksi ja sen aikataulu liian tiukaksi. Esityksen mukaan metropolihallinto käynnistyisi heti vuoden 2017 kuntavaalien yhteydessä.

Lakiluonnoksen mukaista metropolihallintoa ei tule toteuttaa, koska alueen sisälle jäävien kuntien määräysvalta tulisi sen myötä kaventumaan merkittävästi niin kaavoituksen kuin muunkin päätäntävallan osalta.

Toiseksi, päällekkäisen hallintoportaan luominen jo olemassa olevien (kuten Uudenmaan liiton) rinnalle tarkoittaisi varsinaisen hallintohimmelin rakentamista. Valtion ja kuntien hallintoa tulisi päinvastoin tehostaa ja byrokratiaa karsia.

Kolmanneksi, esityksen mukaisen metropolialueen luominen tuhoaisi käytännössä Uudenmaan maakunnan. Läntiset ja itäiset reuna-alueet ja yhteistyökuviot jäisivät kehityksen ulkopuolelle. Uudenmaan kunnista metropolialueesta ulos jäisivät Hanko, Raasepori, Inkoo, Siuntio, Karkkila, Loviisa, Lapinjärvi, Askola, Myrskylä ja Pukkila. Porvoo ja Lohja voisivat valita liittyvätkö metropolialueeseen vai eivät.

Pääkaupunkiseutua tulee kehittää, mutta ei reuna-alueiden kustannuksella, eikä varsinkaan perustuslain hengen vastaisesti kuntien itsehallintoa rajoittamalla.

Saara Lång

eduskuntavaaliehdokas (ps), Loviisa

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Päällekäisiä hallintomalleja ei pidä luoda vain hallituksen päätöksentekokompetenssin näyttämiseksi. Metropolihallinnon kaatuminen pakottaa Espoon, Helsingin ja Vantaan käymään vakavia keskusteluja kuntaliitoksesta.

Nykyisin ainoastaan Helsinki pyrkisi keventämään byrokratiaa ja järkeistämään maankäyttöä kyseisten kuntien liitoksella.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Helsinki on aloittanut niin massiivisen yhdyskunnan tiivistämisen esimerkkeinä Kalasatama, Pasila, Malmin lentokenttä ym sekä laajentuu itään päin, että Helsingin kannalta saattaa olla tarpeetonta kosiskella haluttomia ja suostua metropolihallintoon. Asukasluku nousee sitä vauhtia, että Helsinki voisi jäädä pois joistakin nykyisistäkin ylikunnallisista himmeleistä. Sen sijaan Helsinki voisi kehittää yhteistyötä Tallinnan kanssa esim. erikoissairaanhoidossa ja koulutuksessa ja ehkä liikenteessäkin. Kun Helsinki keskittää ja tehostaa palveluitaan esimerkkinä Kalastataman sosiaali- ja terveyskeskus, joka voisi helposti korvata tusinan verran hajayksiköitä, Helsingistä muodostuisi niin ylivoimainen tekijä, että se olisi ihan omassa kategoriassaan.

Käyttäjän saarinenj kuva
Juhani Saarinen

Miksiköhän Suomessa halutaan kasvattaa jatkuvasti byrokratiaa, joka useasti todettu maan kannalta vahingolliseksi, nyt suunniteltu metropolihallinto on todella malliesimerkki siitä kuinka päällekäisyyksiä halutaan rakentaa, onkohan niin että työttöminä olevia herroja on saatavana, "hulluja" voidaan olla mutta ei tyhmiä.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Metropolihallinto, kuntaliitokset yms. neronleimauset kasvattavat byrokratiaa, hallintohimmeleitä ja sitä tietä kustannuksia, joilla katetaan hallintoa hallinon vuoksi.

Tilanteeseen on ratkaisu: Sekä VM:n että Kuntaliiton tekemien selvitysten mukaan taloudellisesti parhaassa kunnossa ovat kunnat, joiden asukasluku on noin 30 000. Lisäksi, mitä pienempi kunta, sitä parempi kansalaisvalvonta hallinnolle.

Helsinskijn haloittaminen 30 000 - 50 000 asukkaan kunniksi ratkaisisi kertaheitolla kaikki alueen talousongelmat, etenkin, jos samalla lopetettaisiin se massiivinen kehitysaluetuki, jolla tuota Suomen kansantalouden syöpää ylläpidetään ja kasvatetaan.

Jukka Mäkinen

"Helsinskijn haloittaminen 30 000 - 50 000 asukkaan kunniksi ratkaisisi kertaheitolla kaikki alueen talousongelmat, etenkin, jos samalla lopetettaisiin se massiivinen kehitysaluetuki, jolla tuota Suomen kansantalouden syöpää ylläpidetään ja kasvatetaan."

Aika mielenkiintoisen kuvan maalaat.
Siinä kävisi niin että kaikki alueen työttömät, mamut, pakolaiset ja muut köyhät tungettaisiin muutamaan persaukiseen kuntaan huonojen palvelujen ja jurjuuden keskelle, ja vauras väki linnoittautuisi meren ääreen ja länteen pieniveroisiin Grankulloihinsa.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Öötota, miten tuo "tunkeminen" mahtaisi tapahtua? Asuuko siellä "meren äärellä" (Eirassa jne.) nykyisin mamuja ja köyhiä?

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Vaikka kaikki muut ns. metropolihallinnon suunnitelmat pantaisiin lisäharkintaan, niin Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa pitäisi mahdollisimman pikaisesti yhdistää samaksi kaupungiksi. Sen jälkeen olisi helpompi jatkaa muuta suunnittelua.

Toimituksen poiminnat