Saara Lång Maalaisjärki tallella

Jihad?

Ranskan ampumatapaus herättää pelkoa ja surua, sekä paljon kysymyksiä. Onko kulttuurien välinen kuilu näin syvä? Oliko kyseessä yksittäinen ääritapaus vai osa laajempaa uskonsotaa? Varmasti jokainen miettii kohdallaan, niin muualla Euroopassa kuin myös Suomessa, miten tämä itseä tulee koskettamaan.

Ja se on ihan oikein. Yksittäisillä kansalaisilla (ja myös poliitikoilla!) on oikeus kysyä näitä kysymyksiä ilman, että se tarkoittaa koko maailman muslimien mustamaalaamista tai kansanryhmää vastaan kiihottamista. Varsinkin kun koko tragedia liittyy sananvapauteen. Kissa on saatava nostaa pöydälle. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Elijas Bijur

Viimeisimmät tiedot toteavat, että ne ovat länsimaisen uusfundamentalismin tuotteita, nuo teloittajat.

Mutta ovat pysytelleet kotimaassaan eivätkö ole lähteneet esim. ISIsin joukkoihin. Josta eivät kait palaisi, sillä lähtemistä haluavat yleensä teloitetaan ja ei edes lähetetä sinkkiarkussa omaisille.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Aika tyhmäähän se kaikenkaikkiaan on että toisten uskontoa pitää sillä tavalla järjestelmällisesti pilkata. Eivät suomalaisetkaan siitä tykkäisi että lottia ja sotaveteraaneja kovasti arvosteltaisiin ja pilkattaisiin.

Kaikissa kulttuureissa on "pyhiä" arvoja, meillä länsimaissa se "pyhä" arvo on tällä hetkellä sananvapaus. Olisikohan meilläkin syytä olla vähän väehemmän fanaattisia näiden omien pyhien asioidemme suhteen.

Sananvapautta saa meillä varmaan pilkata, ihan miten haluaa, mutta mitä muiden ihmisten, tai heidän uskontojensa pilkkaamiseen tulee, niin kyllä siltä osin sitä sananvapautta voisi yksi jä toinenkin itsesensuurin kautta vähän rajoittaa.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Onkohan se sittenkin niin, että juurisyy on kuitenkin se, että ihmisiä nykyisinkin syrjäytyy?

Lainaus:
"The evidence from the database largely discredits the common wisdom that the personality of suicide bombers and their religion are the principal cause. It shows that though religion can play a vital role in recruiting and motivating potential future suicide bombers, the driving force is not religion but a cocktail of motivations including politics, humiliation, revenge, retaliation and altruism."

Nykyisin netin välityksellä syrjäytyneille tarjotaan monenlaisia houkutuksia ja roolimalleja.

Nettiä emme kuitenkaan voi kieltää. Sananvapauteen puuttuminen on vaarallista peliä.

Mikä avuksi?

Kaikki työ, jolla saadaan jo syrjäytyneet ja syrjäytymisriskin alla elävät takaisin mukaan yhteiskuntaan ovat hyväksi. Tulokset eivät välttämättä synny sormia napsauttamalla.

Onko tämä kuitenkin se kestävämpi tie?

Käyttäjän JyrkiKaarttinen kuva
Jyrki Kaarttinen

Sananvapaus ja ilmaisuvapaus ovat molemmat eräitä länsimaisen yhteiskuntamme peruskiviä. Ranskassa Charlie Hebron on ollut yksi sen vaalija. Se on kritisoinut poliittista ja taloudellista eliittiä ja toiminut kriittisesti vallanpitäjiin suuntautuneen arvostelun äänitorvena. Näinä päivinä on enemmän kuin perusteltua sanoa, että C'est moi, qui est Charlie Hebron aussi.
Rikoskemisti Lång kiinnitti aiheellisesti huomiota islamilaisen maailman ja länsimaisen kulttuurin yhteentörmäykseen. Siitä nousee kysymys, voidaanko näiden maailmojen välillä löytää jokin yhteinen nimittäjä, joka mahdollistaa rauhanomaisen ja rakentavan yhteiselon näiden kulttuurien välillä.
Yhtäältä Isiksen, Al-Quidan etenemísen ja Ranskan tapahtumien valossa se näyttää hyvin vaikealta. Asioita on pohdittava kriittisesti ja avoimesti mustamaalaamatta ketään ihmisryhmää. Avoin keskustelu asiassa ei ole vain ajatustemme lopputulosten esittämistä, vaan koko ajatteluprosessiemme avaamista. Siinä on myös meillä suomalaisilla paljon opittavaa.
Toisaalta kansalaisilla on oikeus kysyä, voisiko Ranskan tapahtumien kaltaiset asiat tapahtua myös Suomessa? Voisiko meillä tapahtua radikalisoitumista, jos kotouttamispolitiikkamme ontuu? On katsottava totuutta silmiin ja kysyttävä, miten me olemme onnistuneet hyvin integroimaan uudet muualta tulleet uudet ihmiset suomalaiseen yhteiskuntaan?
Myös näistä kaikkia koskettavista asioista on syytä avoimesti keskustella ennen tulevan kevään eduskuntavaaleja.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Blogisti sanan- ja ilamisuvapauden puolustajana on yhtä uskottava kuin puolueveljensä meppi Jussi Halla-aho, joka ehdotti Kreikan kriisin selättämiseksi sotilasvaltaan siirtymistä.

"Sananvapaus ja ilmaisuvapaus ovat molemmat eräitä länsimaisen yhteiskuntamme peruskiviä."

Niinpä tietenkin. Pampulla päähän ja kaasua silmille mielenosoituksissa.

Käyttäjän JyrkiKaarttinen kuva
Jyrki Kaarttinen

Rauno Lintunen tuntuu unohtaneen yhden tärkeän asian: ei mikään järjestäytynyt yhteiskunta, joka on luonut jäsenilleen monenlaisia kanavia tuoda näkemyksiään esille voi perustua anarkian lietsomiseen ja "järjestäytymättömään joukkohulluuteen".
Käsitykseni mukaan mielenosoitukset ovat Suomessa sallittuja, jos niihin on lupa. Sen sijaan mielenosoitukset, joissa agressio kohdistetaan tavallisten ihmisten yksityisen tai julkisen omaisuuden hävittämiseen tai ilkivaltaan ei mikään järjestäytynyt yhteiskunta voi hyväksyä.
Sananvapaus ja ilmaisuvapaus ovat tasa-arvoavoa ja suvaitsevaisuuttaa rakentavan yhteiskunnan kulmakiviä. Suvaitsevaisuus ihmisten välisenä tunnetilana perustuu kanssaihmisten kunnioitukseen ja arvostukseen. Sen perustana on kantilainen ajatus "kohtele ihmistä aina ihmisenä, älä koskaan välineenä". Tuon periaatteen avulla, jos sen muistaisimme, pääsisimme jo aika pitkälle.
Kunnioitus ei tarvitse väkivaltaa eikä yleistä huliganismia avukseen, koska sen yhteiskuntakäsitys on rakentava, ei rikkova.
Kukin ihminen tarvitsee elämässään kunnioitusta ja arvostusta eikä ihminen elä pelkästä leivästä. Ne syntyvät positiivisesta kanssakäymisestä ja rakentavasta dialogista, ei vastakkainasettelusta.
Suomalaisen elämänmuodon kehittäminen ei saa lähteä toiseuden tuottamisesta ja eriseuraisuuden lietsonnasta, mutta minulla tulee olla oikeus omiin kansallisiin juuriini ja tuoda ne myös halutessani esille. Sitä kutsun rikkauden mielemaisemaksi.

Toimituksen poiminnat